Fysisk aktivitet

Type 2-diabetes og fysisk aktivitet

Type 2-diabetes og fysisk aktivitet

Har du type 2-diabetes, gælder de samme anbefalinger for fysisk aktivitet som for raske:

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen
  • Mindst to gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed
     

Mere end 80 % af alle type 2-diabetikere er overvægtige, og lige så mange har forhøjet blodtryk og forhøjet kolesteroltal.

Motion tre - fem gange om ugen a 30-60 minutters varighed har gavnlig virkning på langtidsblodsukker, blodtryk, kolesteroltal og nyrefunktion (DSAM). Derfor er det af meget stor betydning for helbredet, at du som type 2-diabetiker er fysisk aktiv.

Blodsukker under og efter fysisk aktivitet

Hvis du er i insulinbehandling, har du øget risiko for at få lavt blodsukker både under og efter fysisk aktivitet. Motion bør udskydes, hvis dit blodsukker er over 17 mmol/l, eller hvis dit blodsukker er under 7 mmol/l (Diabeteshåndbogen, 2011).

Tal med din læge om, hvordan du undgår for lavt blodsukker, så du ved, hvordan du forebygger og behandler dette. Du kan også læse mere her på siden.

Kilde: Diabetes.dk