Forebyggelse

Hvad kan du selv gøre for at forebygge type 2-diabetes?

Hvad kan du selv gøre for at forebygge type 2-diabetes?

Der er meget, du selv kan gøre for at forebygge type-2 diabetes. Først og fremmest drejer det sig om at have nogle sunde mad- og motionsvaner.

Der er dokumentation for, at du kan reducere din risiko for at udvikle type 2-diabetes med op til 60 %, hvis du motionerer regelmæssigt og har sunde kostvaner.

Desuden kan du forlænge dit liv med op til 14 år ved at spise sundt, motionere regelmæssigt og undgå rygning. Det viser tal fra Sundhedsstyrelsen.

Fødevarestyrelsen har udarbejdet nogle generelle anbefalinger om kosten, som vi alle kan have helbredsmæssige fordele af at følge:

De officielle kostråd

Fødevarestyrelsens officielle kostråd

  • Spis varieret, ikke for meget og
    vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand
     

Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter
  • Mindst to gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken.
     

Du kan være fysisk aktiv på mange måder, og det handler primært om at røre sig mere i hverdagen. Selv om du har svært ved at følge anbefalingerne helt, har det stor betydning for dit helbred, at du gør det, du kan.

Inspiration til fysisk aktivitet

  • Har du brug for information om, hvilke motionstilbud der er i foreningslivet i Esbjerg Kommune, kan du læse mere på hjemmesiden KultuNaut.dk