Motion

Motion

Motion

Motion er vigtig for din sundhed og for at have det godt i dagligdagen.

Vil du gerne i gang med at bevæge dig, men mangler inspiration? Find idéer til motion og fysisk aktivitet for dig og dit barn under Læs mere til højre på siden.

Det behøver ikke at være så svært!

Mange mennesker har et ønske om at leve et sundere liv og bevæge sig noget mere. Det behøver ikke at være besværligt at være fysisk aktiv i hverdagen. Motion er selvfølgelig sport, hvor man får pulsen op og sved på panden. Men motion kan også være at snuppe cyklen til arbejde, at hoppe på trampolin med børnene i haven eller at gå en tur med hunden.

Vi bevæger os for lidt

Hvert femte danske barn er overvægtigt, og andelen af danskere med stillesiddende arbejde er steget markant de sidste 25 år. Mange danskere transporterer sig desuden til og fra arbejde i bil og tilbringer det meste af fritiden foran fjernsyn eller computer.

For lidt bevægelse kan resultere i overvægt og livsstilssygdomme. Omvendt kan regelmæssig fysisk aktivitet være med til at holde din krop sund og rask og forebygge en række sygdomme og lidelser.

Sundhedsstyrelsen anbefaler

  • At alle børn og unge under 18 år er fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteterne skal være af moderat intensitet. De 60 minutter kan opdeles i mindre perioder.
  • At alle børn og unge under 18 år mindst to gange om ugen fremmer og vedligeholder deres kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed. Træningen skal være af høj intensitet af 20-30 minutters varighed.
  • At alle voksne er fysisk aktive mindst 30 minutter af moderat intensitet, helst alle ugens dage. De 30 minutter kan opdeles i mindre perioder.
  • At alle voksne mindst to gange om ugen fremmer og vedligeholder deres kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed. Træningen skal være af høj intensitet af 20–30 minutters varighed.
  • At ældre i lighed med yngre voksne bør være fysisk aktive i mindst 30 minutter om dagen med moderat intensitet.


Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for aktivitet og motion, hvor pulsen skal op, og hvor du kan tale med andre imens. Eksempler på fysisk aktivitet af moderat intensitet er: at cykle og gå til og fra arbejde, havearbejde, at gå på trapper, en joggetur og motionsidræt.

Høj intensitet betyder, at pulsen stiger, så du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale. Eksempler på fysisk aktivitet af høj intensitet kan være svømning, løb, spinning, styrketræning og boldspil m.m.