Blodtryk

Blodtryk

Blodtryk

Forhøjet blodtryk øger risikoen for at få en række følgesygdomme som f.eks. blodprop i hjernen, hjerneblødning, sukkersyge, nyreproblemer og åreforsnævring, som er årsag til tusinder af hjerte-kar-sygdomme hvert eneste år. Derfor er det vigtigt, at forhøjet blodtryk opdages og behandles i tide.

Vi vil gerne hjælpe dig med at få tjek på dit blodtryk. Derfor har du mulighed for at låne en blodtryksmåler.

Fakta om blodtryk

Blodtryk er trykket i kroppens store hovedpulsåre. Blodtrykket måles med en blodtryksmåler og angives med to tal. Hvis dit blodtryk er over 140/90, har du forhøjet blodtryk. Disse grænser gælder for alle voksne, uanset alder og køn.

En million danskere har forhøjet blodtryk.

Hvorfor har mange forhøjet blodtryk?

En række faktorer påvirker dit blodtryk, f.eks.:

  • For lidt motion
  • Overvægt
  • For meget salt i maden
  • For meget alkohol
  • Rygning
     

Hvordan mærkes forhøjet blodtryk?

Normalt mærker du slet ikke, når du har forhøjet blodtryk. I sjældne tilfælde giver det hovedpine eller åndenød.

Hvad kan du selv gøre?

For at få eller bevare et normalt blodtryk gælder det om at vælge den rigtige livsstil. Det er bevist, at maden, vi spiser, måden, vi bruger vores krop på og balancen mellem arbejde og fritid har stor betydning for vores sundhed.

Gode råd, som hjælper dig godt på vej:

Kost

Hjerteforeningen anbefaler:

  • Spis brød og gryn - vælg især de fiberrige slags
  • Spis frugt og mange grønsager - mindst 600 g i alt hver dag
  • Spis kartofler, ris eller pasta hver dag
  • Spis ofte fisk og fiskepålæg - 300 gram om ugen
  • Spis mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold
  • Spis kød og pålæg med lavt fedtindhold
  • Spis mindre fedt især mindre af det hårde fedt
  • Brug olie, flydende margarine, plantemargarine og minarine
  • Spis kun lidt sukker
  • Drik kun lidt sodavand og saft
  • Spar på saltet
     

Alkohol

  • Overhold Sundhedsstyrelsens anbefaling på maksimalt 14 genstande om ugen for mænd og syv genstande om ugen for kvinder.
     

Fysisk aktivitet

Sundhedsstyrelsen anbefaler alle voksne:

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen - helst hver dag. De 30 minutter kan inddeles i mindre perioder f.eks. 15 minutter om morgenen og 15 minutter om aftenen. Aktiviteten kan foregå i forbindelse med almindelige daglige gøremål som f.eks. at cykle til arbejde.
  • Dyrk målrettet motion eller idræt, f.eks. løb, svømning eller lignende, mindst to gange om ugen.
     

Rygestop

  • Hvis du ønsker professionel rådgivning i forbindelse med rygestop, kan du kontakte Esbjerg Kommunes sundhedscentre eller et af kommunens apoteker, som jævnligt udbyder gruppeforløb og individuel rådgivning.
     

Stress

  • Prøv at tilrettelæge arbejdsliv og fritid, så du ikke har lange perioder med konstant stresspåvirkning.